Najhoršie letecké spoločnosti: Pod paľbou kritiky je Ryanair, medzi tromi najhoršími je aj známa fínska spoločnosť

Cestovanie lietadlom patrí k pohodlnejším spôsobom dopravy, no prístup leteckých spoločností ho dokáže poriadne znepríjemniť. Pozreli sme sa preto na výsledky aktuálneho prieskumu fungovania 20 najväčších leteckých spoločností. Pri tých najhorších sme sa zamerali aj na hodnotenia používateľov na portáli Tripadvisor, ktorý zhromažďuje recenzie cestovateľov. Takto sme overili, či sa cestujúci naozaj stretávajú s konkrétnymi problémami u daných spoločností.
Čo určuje najhoršie letecké spoločnosti v Európe
Možné problémy s letom dokáže odhaliť to, ako sa letecké spoločnosti správajú k pasažierom a či lietajú načas. To analyzovala spoločnosť Flightradar, ktorá sa zaoberá ochranou práv cestujúcich u leteckých dopravcov. V prvých šiestich mesiacoch roka 2025 uskutočnila rozsiahly prieskum medzi pasažiermi a zamerala sa na tieto tri kategórie:
- Spoľahlivosť: určili ju podľa toho, ako často letecké spoločnosti rušili lety a ako veľmi meškali. Vychádzali z interných databáz s miliónmi údajov, ktoré pre väčšiu presnosť porovnali s databázami komerčných prevádzkovateľov.
- Platobná morálka: preverovali, ako rýchlo spoločnosti vyplácajú kompenzácie za meškajúce a zrušené lety. V hodnotení bolo zahrnuté, ako rýchlo vyplatili kompenzácie bez pripomenutia a za aký čas ich uhradili po podaní žiadosti.
- Spokojnosť používateľov: tisíce cestujúcich sa opýtali na spokojnosť prostredníctvom siedmich otázok súvisiacich so zákazníckym servisom, spôsobom informovania a podporou pri problémoch s letom – napríklad pri zabezpečení hotela v prípade potreby alebo spokojnosti s ponúkanými riešeniami na zmiernenie nepríjemností spôsobených meškaním letu.
Z 20 hodnotených najväčších leteckých spoločností sa ako najhoršie umiestnili nasledujúce spoločnosti. Pri každej z nich sme sa pozreli aj na recenzie na portáli Tripadvisor, kde cestovatelia z celého sveta hodnotia všetko, čo súvisí s cestovaním – od hotelov, reštaurácií a atrakcií až po letecké spoločnosti a cestovné služby. Pri leteckých spoločnostiach používatelia okrem slovných recenzií hodnotia najmä spokojnosť s komfortom počas cesty.
Finnair
- Celkové hodnotenie: 2,48 z 5
- Spoľahlivosť: 1,5 z 5
- Platobná morálka: 3 z 5
- Spokojnosť používateľov: 2,94
Spoločnosť Finnair mala vôbec najhoršiu spoľahlivosť zo všetkých spoločností – jej lety mali najviac meškaní a zároveň sa najčastejšie rušili. Platobná morálka s hodnotením troch hviezdičiek patrí skôr k priemeru, teda nebola až taká zlá. Spokojnosť zákazníkov s hodnotením 2,94 hviezdičky bola naopak štvrtá najlepšia, takže celkové hodnotenie najviac ovplyvnila práve slabá spoľahlivosť letov.
Na portáli Tripadvisor má hodnotenie 3,5 hviezdičky z 5. V bodovom hodnotení najhoršie dopadla zábava počas letu a jedlo a nápoje, naopak najlepšie bola hodnotená čistota a odbavenie. Posledné slovné recenzie sú však veľmi negatívne – cestujúci v nich spomínajú časté problémy s meškajúcimi letmi, pričom niektoré boli zrušené aj viackrát. Mnohí tiež upozorňujú na nepríjemný personál a problémy s kompenzáciami, ktoré túto starú fínsku spoločnosť sprevádzajú.


Vueling
- Celkové hodnotenie: 2,52 z 5
- Spoľahlivosť: 3,5 z 5
- Platobná morálka: 2 z 5
- Spokojnosť používateľov: 2,06
Jedno z najhorších hodnotení spokojnosti používateľov má spoločnosť Vueling – len nepatrne sa líši od dvoch ďalších. K tomu patrí aj najnižšie udelené 2 hviezdičky z 5 za platobnú morálku. Spoľahlivosť s 3,5 hviezdičkami patrí však k lepším, vyšších 4,5 hviezdičky dosiahla iba jedna spoločnosť (Iberia). Najväčšími slabinami sú teda nízka spokojnosť používateľov v kombinácii s horším vyplácaním kompenzácií za meškajúce alebo zrušené lety.
Na portáli Tripadvisor má spoločnosť pomerne nízke hodnotenie 2,5 hviezdičky z 5. V bodovom hodnotení najhoršie dopadla zábava počas letu s 1,5 hviezdičkou, najlepšie bola hodnotená čistota, odbavenie a pomer ceny a kvality s 3 hviezdičkami. Z textových recenzií však drvivá väčšina dáva najhoršie hodnotenie. Cestujúci najčastejšie spomínajú časté a veľké meškania a rušenie letov, nedostupnosť zákazníckeho servisu a veľké množstvo stratenej batožiny.


Ryanair
- Celkové hodnotenie: 2,58 z 5
- Spoľahlivosť: 3,5 z 5
- Platobná morálka: 2 z 5
- Spokojnosť používateľov: 2,25 z 5
Najväčšou slabinou spoločnosti Ryanair sa ukázala platobná morálka, teda to, že kompenzácie za meškajúce alebo zrušené lety vypláca oneskorene alebo s komplikáciami. To sa odráža aj v nižšej spokojnosti zákazníkov, ktorí spoločnosti udelili 2,25 hviezdičky z 5, čo ju radí do horšej polovice hodnotení. Pomerne dobré výsledky dosiahla v kategórii spoľahlivosť s 3,5 hviezdičkami, čo patrí k druhému najlepšiemu udelenému skóre. Problémom sú najmä meškania a rušenie letov, čo vedie k nižšej spokojnosti používateľov.
Na portáli Tripadvisor je spoločnosť hodnotená ako priemerná so 3 hviezdičkami z 5, pričom v bodovom hodnotení je najhoršie hodnotená zábava počas letu s 1,5 hviezdičkou a najlepšie pomer ceny a výkonu s 3,5 hviezdičkami. V textových recenziách tretina cestujúcich udeľuje najhoršie hodnotenie. Posledné recenzie sú všetky negatívne a poukazujú na príšerné správanie personálu, časté meškania letov. Problémy bývajú s online odbavením kvôli nefunkčnému systému a na letisku je potom spoplatnené.


Zdroje:
- Autorská tvorba redaktorky Arecenzie
- https://www.flightright.com/flightright-index
- https://www.flightright.com/flightright-index-method
- Tripadvisor
Diskusia, poradňa a vaše skúsenosti
Spýtajte sa na čokoľvek a naši redaktori vám odpovedia v moderovanej diskusii. Ak potrebujete odpoveď čo najskôr, napíšte na facebook skupinu, kde radia aj ďalší používatelia a odborníci.